Back to shit

Marketingowe trendy 2022

Publish: 18/11/2022
Marketingowe trendy 2022

W 2022 roku marketerzy spoglądają wstecz na nowoczesne technologie, ale też dostosowują je tak, by życie klienta było wygodniejsze, a biznes bardziej widoczny. Przeczytaj nasz artykuł o tym, na jakich trendach marketingu cyfrowego należy się skupić, aby zbudować skuteczną strategię na ten rok.

Marketingowe trendy 2022Marketingowe trendy 2022

Trend 1. Prywatność

Marketingowe trendy 2022: pozbycie się ciasteczek i skupienie się na prywatności to trend, który powstał w celu zdobycia zaufania i lojalności użytkowników. Na przykład od połowy 2023 roku Google zacznie odrzucać pliki cookie innych firm, które zbierają informacje o preferencjach użytkowników. Marketerzy prawdopodobnie będą mieli trudności ze spersonalizowaną reklamą. Ale założenie jest takie, że odrzucanie ciasteczek sprawi, że użytkownicy będą bardziej ufni, a wtedy sami będą chcieli dzielić się danymi z markami w zamian za przydatne treści, programy lojalnościowe, porady i inne.

Prywatność

Trend 2. Marketing dialogowy

Trendem marketingowym, który nadal mocno się rozprzestrzenia, są chatboty, ponieważ nie tylko firmy, ale i klienci są zainteresowani informacją zwrotną. W tym celu firmy poszukują wygodnych formatów zbierania opinii online. Dzięki chatbotowi klient może uzyskać szybką odpowiedź na swoje pytania o każdej porze dnia i nocy. Dzięki temu zwiększa się lojalność widzów, a sama prośba zostaje szybko rozwiązana.

Marketing dialogowy

Czaty mogą być tak proste, jak te wbudowane w komunikatory, które odpowiadają przygotowanymi wcześniej odpowiedziami na ewentualne pytania, jak i bardziej zaawansowane, ze sztuczną inteligencją, jak Siri Apple’a, które biorą pod uwagę kontekst dialogu i trafniej odpowiadają na pytania.

Trend 3. Geomarketing

Geomarketing to narzędzie służące marketerom i właścicielom firm do promowania produktu lub usługi wśród lokalnej grupy odbiorców, czyli klientów znajdujących się w pobliżu lokalizacji, której potrzebuje firma. Współpracuje z geo-serwisami takimi jak Google Maps, gdzie można zaprojektować atrakcyjną kartę dla każdej lokalizacji i pracować z opiniami klientów.Geomarketing

Geomarketing jest odpowiedni dla każdego biznesu, który posiada punkt sprzedaży offline: na przykład sklepy, apteki, kawiarnie, salony kosmetyczne, stacje obsługi samochodów.

Trend 4. Wyszukiwanie głosowe

W dobie technologii cyfrowych i inteligentnych głośników, polecenia głosowe stały się znanym techno-narzędziem. Ludzie używają wyszukiwania głosowego do robienia zakupów, a także do znajdowania informacji o lokalnych firmach, przedsiębiorstwach i restauracjach. Statystyki zebrane w 2021 roku przez platformę Invoca pokazują, że coraz więcej konsumentów używa głosu do wykonywania zapytań w wyszukiwarce.

Wyszukiwanie głosowe

W 2022 roku ważne jest, aby lokalne firmy dostosowały się do zapytań głosowych: na przykład zoptymalizuj posty geoserwisowe pod kątem zapytań głosowych. Sprecyzuj w swoim tekście zwroty typu “powiemy Ci, gdzie dostaniesz pyszne i niedrogie śniadanie”, “pracujemy w pobliżu metra Ożańskiego” i inne. Wiele marek włącza do swoich strategii technologię wyszukiwania głosowego, aby proces sprzedaży był jeszcze bardziej efektywny.

Trend 5. Geofencing

Dzięki technologii geofencing, potencjalny klient lub kupujący w obsługiwanym obszarze geofence otrzyma powiadomienia push z aplikacji lub wiadomość w messengerze na podstawie danych GPS.

powiadomienia push

Na przykład, gdy osoba przechodzi obok sklepu, dostanie wiadomość o wyprzedaży lub rabacie. Taka metoda zwiększy liczbę zakupów impulsowych i przyciągnie nowych klientów, którzy wcześniej nie zwracali uwagi na placówkę offline.

Trend 6. Marketing wideo

Trend na treści wideo nie zwalnia, a popularność YouTube tylko to potwierdza.
W 2022 roku istotne będą filmy o długości do 3 minut – wpływ ma Tik Tok, z którego korzysta 1 mld osób miesięcznie (dane z połowy 2021 roku). Inne sieci społecznościowe również dostosowują się do tego trendu, na przykład wspierając zasięg użytkowników, którzy tworzą Reels.

Sieci sklepów z częściami samochodowymi również tworzą przydatne kanały na YouTube. Przykładem jest firma Armtek, która produkuje filmy z poradami typu “kiedy zmienić opony”, “jak przygotować samochód do zimy” i inne. Kanał ma około 2 tys. subskrybentów, ale filmy tworzone na podobne prośby uzyskują nawet 200 tys. wyświetleń.

Trend 7. Reklama automatyczna

Kolejnym trendem w marketingu cyfrowym jest automatyzacja reklamy. Kiedyś korzystały z niego osoby początkujące, które nie rozumiały ustawień reklamy kontekstowej. Teraz Google wprowadza nowe automatyczne narzędzia i wyłącza ręczne zarządzanie ofertami.

W przypadku korzystania z autostrategii wystarczy określić swoje cele (maksymalny budżet, optymalny współczynnik konwersji lub docelowy zwrot z inwestycji w reklamę), a system zrobi wszystko, aby reklamodawca uzyskał maksymalne konwersje i zoptymalizował koszty reklamy – podaje ekspert.

Autostrategie nie wymagają ciągłej analizy i dużej ilości testów, co oszczędza czas reklamodawcy. System automatycznie dobierze optymalne stawki, najskuteczniejsze frazy kluczowe i reklamy oraz określi jak najlepiej rozdysponować budżet w oparciu o aktualną sytuację konkurencyjną i określone przez Ciebie cele.

Trend 8. Storytelling

Silne i angażujące treści pozostają skutecznym narzędziem sprzedaży. Nie zaniedbuj umiejętności opowiadania prostych ludzkich historii o firmie, produkcie, doświadczeniach klienta
i doświadczeń klientów. Przy okazji, storytelling można wykorzystać również w wideo, więc ta metoda promocji marki będzie miała szczególne znaczenie na portalach społecznościowych i stronach hostujących wideo.

Storytelling

W ten sposób Nike buduje swoją strategię marketingową zgodnie z kanonami storytellingu. W sieciach społecznościowych
a na stronie marka opowiada o sportowcach i zwykłych ludziach, którzy dążą do swoich celów, pokonując przeszkody w postaci kontuzji, krytyki, wątpliwości i sił zewnętrznych. Historie zbudowane są wokół scenariuszy, w których widzowie poznają bohatera, główny problem, a następnie dowiadują się o pokonaniu przeszkody i zwycięstwie.

Trend 9. Empatia

Głośne wydarzenia polityczne, przedłużające się epidemie, stres – świat otoczony takimi problemami wymaga nowego sposobu komunikacji z klientami. Widzowie mają zapotrzebowanie na prawdziwe emocje, empatię, wsparcie, zrozumienie i nietoksyczne środowisko. Jak można to wykorzystać
w marketingu? Sondowanie punktów bólu swoich odbiorców lub klientów i budowanie na ich potrzebach klienta. Można na przykład tworzyć treści, które prostym językiem wyjaśniają niezrozumiałe, pokazują codzienne życie firmy i udostępniają treści użytkowników, dodają interaktywność – wszystko to wywoła reakcję.

Empatia

Na przykład marka kosmetyczna Bourjois produkuje błyskawiczny podkład przeciw zmęczeniu, podpowiadając klientom, że zna problem, więc oferuje jego rozwiązanie. A RocketData ma cały dział Care, który rozwiązuje problemy techniczne, wyjaśnia niuanse informatyczne w prostych słowach i zawsze pozostaje w kontakcie z klientami.

Podsumowanie: Jak zbudować strategię marketingową pod kątem trendów cyfrowych 2022 r.

Trendy w marketingu cyfrowym w 2022 roku idą za nowymi technologiami – automatyzacją i uproszczeniem procesów. Myślenie klipami rodzi trend na treści wideo, a im krótsza treść tym lepiej, podczas gdy starsze formaty, takie jak mapy i wykorzystanie GPS, znajdują nowe możliwości angażowania klientów.

Wraz z postępem technologii przychodzą kwestie etyczne i psychologiczne – prywatność użytkowników i wykorzystanie ich danych, a także empatia, zrozumienie problemów klientów i chęć bycia jasnym i przyziemnym. Marki dążą do tego, aby zdobyć lojalność i zaufanie, ale jednocześnie nie być irytującym i nienachalnym.

Dodaj komentarz

Previous article
Next article

Related news