Co to jest PPC (pay per click)
Gdzie ma zastosowanie Pay per Click?
Jaka jest różnica między PPC a CPC?
Zasady obliczania efektywności PPC
Co to jest PPC(pay per click)
PPC to jeden z wielu terminów marketingu internetowego, z którym zetknęliśmy się u naszych zachodnich kolegów. Pay per Click to “płacić za kliknięcie”. Jest to model emisji oferty reklamowej do grupy docelowej, w którym budżet odliczany jest nie za liczbę wyświetleń reklamy, ale za liczbę kliknięć w nią.
W umyśle właściciela biznesu internetowego, kliknięcie to płatny gość na landing page w witrynie.
Przed PPC stosowano model PPC, w którym cena była liczona za 1000 wyświetleń reklamy. W związku z tym reklamodawca płacił również za impresje niekierowane. Jeśli osobie pokazywane są reklamy, na które nie reaguje, to jaki jest koszt kampanii? W niektórych niszach odsetek “dummy ads” sięga 20-25%. W efekcie wzrasta koszt pozyskania klientów ze względu na wysoki koszt za kliknięcie.
Pod tym względem PPC jest uważane za bardziej obiektywny model cenowy. Reklamodawca nie dostaje efemerycznej liczby wyświetleń, ale konkretnych gości na stronie. Dlatego bardziej interesuje go współpraca z platformami PPC.
Gdzie ma zastosowanie Pay per Click?
Kliknięcie na reklamę jest możliwe tylko w sieci, więc PPC jest wyłącznie narzędziem marketingu internetowego. Formaty przekazów reklamowych mogą być różne: bloki tekstowe i graficzne, banery statyczne i dynamiczne, reklamy kontekstowe i inne. Oferty takie umieszczane są w wyszukiwarkach Yandex i Google, a także w RNS i KMS, sieciach teaserowych i banerowych oraz na stronach afiliacyjnych.
Głównym celem reklamy PPC jest uzyskanie kliknięć, czyli przyciągnięcie odwiedzających na stronę docelową. W marketingu metoda ta tworzy górną część lejka sprzedażowego – generowanie ruchu. Fakt, że użytkownik kliknie w reklamę świadczy o zainteresowaniu. Zaangażowanego odwiedzającego łatwiej jest naprowadzić na docelową akcję i zdobyć nowego klienta.
Reklama może być wyświetlana kilka razy na godzinę na stronie internetowej lub w displayu. W ciągu dnia jest od 20 do 50 wyświetleń. Ale płatność jest potrącana z konta reklamodawcy dopiero po kliknięciu przez odwiedzającego. Jest to główna różnica pomiędzy PPC a innymi formatami cenowymi.
Jaka jest różnica między PPC a CPC?
Różnica tkwi w samych koncepcjach. PPC to algorytm, który generuje pay-per-click, natomiast CPC to konkretna cena za kliknięcie obciążająca konto reklamodawcy. Na ceny wpływa szereg czynników:
- konkurencji w niszy na czas trwania kampanii;
- jakość reklamy lub bannera;
- miejsce umieszczenia. Na przykład w mediach społecznościowych, wyszukiwarkach i serwisach afiliacyjnych cena jest dostosowywana inaczej.
- Trafność strony docelowej do zapytania użytkownika itp.
Serwisy reklamowe oceniają każdy parametr kosztorysu według własnych kryteriów. Na przykład, CPC może zależeć od pory dnia, kiedy osoba kliknie na reklamę. Rano i po południu, w niszach korporacyjnych, cena kliknięcia jest wyższa niż wieczorem i w nocy. Można to tłumaczyć harmonogramami pracy zawodników. Istnieje wiele niuansów kształtowania kosztów, dlatego każda kampania jest opracowywana indywidualnie.
Zasady obliczania efektywności PPC
Celem każdej kampanii pay-per-click jest obniżenie kosztów kliknięcia przez odwiedzającego stronę internetową. To znaczy, że model jest ustawiony tak, aby stopniowo zmniejszać wartość CPC. W tym przypadku reklamodawca uzyskuje większy ruch na landing page przy niższym budżecie. Jednak skupienie się tylko na czynnikach obniżenia ceny, o dziwo, to podejście przynoszące straty. Dlaczego?
W marketingu internetowym kluczową miarą skuteczności reklamy jest ROMI (return on investment). W związku z tym na sukces kampanii ROMI wpływa kilka czynników:
- Niski koszt za kliknięcie w danej niszy przez wybrany okres czasu.
- Jakość ruchu.
- Wysoki procent konwersji.
Pay per Click jest integralną częścią skuteczności kampanii reklamowej. Posiadanie niskiej ceny kliknięcia z nietrafionym ruchem nie skutkuje wysokimi konwersjami.
Zadania kierownika ds. PPC
Specjalista w tej dziedzinie zajmuje się tworzeniem i prowadzeniem kampanii reklamowych. Ponieważ PPC to tylko formuła cenowa, jej działania nie są sprowadzone do osobnego zawodu. Często zadanie ustawienia i kontroli kosztu za kliknięcie powierzane jest marketerowi internetowemu. Do jego lub jej zadań należy:
- Znajdź i przetestuj narzędzia reklamowe, strony pod kątem możliwości obniżenia CPC;
- Wspólnie z działem sprzedaży stwórz lejek ruchu i określ priorytety reklamowe produktów;
- Dostosowanie kampanii do konkretnych systemów: sieci teaserowych i banerowych, Google Adds, RNS i KMS, sieci społecznościowych i innych;
- Monitorowanie kampanii, śledzenie metryk wydajności i wprowadzanie zmian.
Dodaj komentarz