Back to shit

Co to jest lead?

Publish: 25/11/2022
Co to jest lead?

Czym są leady w sprzedaży i marketingu? Czym są i jakich narzędzi używać do generowania leadów? Jeśli nadal nie znasz tych pojęć lub uważasz, że lead generation jest tylko dla zaawansowanych firm, pomożemy Ci zrozumieć od początku.

Co to jest leady

Lead to pojęcie, które ma dwa znaczenia. Po pierwsze, lead w sprzedaży to potencjalny klient, który może dokonać zakupu. Po drugie, lead w marketingu to kontakt (np. adres e-mail), który następnie jest wykorzystywany w lejku marketingowym.

Proces pozyskiwania leadów nazywany jest lead generation. Generowanie leadów w marketingu internetowym odbywa się za pomocą różnych środków (czaty online, reklamy, formularze przechwytujące itp.). W sprzedaży leady pozyskuje się poprzez cold call, kontakty bezpośrednie i tak dalej.

Porozmawiajmy więcej o różnicy między leadami w marketingu i sprzedaży.

Leady w marketingu internetowym

W marketingu internetowym słowo “leady” zwykle odnosi się do kontaktów osób lub wniosków, które użytkownicy wysyłają za pośrednictwem formularzy na stronie internetowej lub innych platform. Takie leady nazywane są również MQLs – marketing qualified leads.

Aby zrozumieć, czym są leady w marketingu, warto przypomnieć sobie podstawowe etapy lejka marketingowego i intencje ludzi:

lejek marketingowy

1. Znajomość produktu/usługi. Na tym etapie osoba nie wie jeszcze nic o produkcie i nie ma świadomego zainteresowania nim. W ten sposób ustawia się reklamę ukierunkowaną na odbiorców, którzy teoretycznie mogliby być zainteresowani ofertą.
2. Potencjalne zainteresowanie. Są to użytkownicy, którzy szukają informacji o produkcie/usłudze, studiują ofertę.
3. trzeci etap to etap, w którym użytkownik zdecydował się już na produkt, ale nadal porównuje i wybiera firmy.
4. Dalej użytkownik może być zainteresowany Twoją firmą, więc prawdopodobieństwo, że złoży u Ciebie zamówienie jest dość wysokie.
5. Kluczowe etapy lejka to aplikacja lub zamówienie.

Lejek marketingowy na tym się nie kończy, ponieważ wiele firm woli aktywnie podtrzymywać relacje z klientami, którzy już złożyli w firmie zamówienie.

Leady w dziale marketingu internetowego to wszelkie dane, które pozwalają na identyfikację użytkownika i dalszą interakcję z nim:

  • Dane remarketingowe (mogą być nazywane leadami tylko w niektórych przypadkach);
  • Email pozostawiony w wyniku zapisania się na newsletter;
  • Telefon otrzymany poprzez formularz zamówienia call back;
  • Aplikacja do czatowania online;
  • Rzeczywiste dane do zamówienia produktu.

W zależności od etapu, na którym lead został otrzymany, może on przez jakiś czas kontynuować progresję w lejku marketingowym, np. za pomocą e-maili lub reklam. Jeśli lead zostanie oceniony jako zainteresowany zakupem (SQL – sales qualified lead), jest przekazywany do działu handlowego.

Leady do sprzedaży

Po otrzymaniu leadu, sprzedawca kontaktuje się z daną osobą i komunikuje się osobiście. W sprzedaży zatem lead to nie numer telefonu czy e-mail, ale konkretny klient, który może dokonać zakupu.

Zazwyczaj marketer internetowy przekazuje do zespołu sprzedaży leady, które są zainteresowane zakupem: zostawili zapytanie, skorzystali z okresu próbnego produktu i tak dalej.

dział sprzedaży

Jednak dział handlowy może również samodzielnie wykonywać czynności związane z generowaniem leadów: poprzez zimne telefony do bazy danych, kontakty osobiste i tak dalej.

Gotowość leadów do dokonania zakupu jest wskaźnikiem jakości leadów. Jakość leadów w marketingu można ocenić tylko w przybliżeniu. Na przykład osoba, która zapisała się na listę mailingową artykułów, ma mniejsze szanse na zakup przedmiotu niż osoba, która dodała przedmiot do koszyka i zamówiła oddzwonienie.

Jak bardzo “jakościowy” jest naprawdę lead można ocenić tylko podczas osobistego kontaktu.

Rodzaje leadów

W najprostszym ujęciu możemy wyróżnić 3 rodzaje leadów w zależności od ich gotowości do zakupu produktu:

  • Zimne leady – osoby, które nie mają jeszcze żadnych informacji o produkcie i aktywnego zainteresowania jego zakupem.
  • Ciepłe leady to potencjalnie zainteresowani nabywcy, którzy z jakiegokolwiek powodu nie są gotowi do zakupu w tej chwili.
  • Hot leads – czyli osoby, które są gotowe do dokonania transakcji.
    Po ocenie jakości leadów czas na zastosowanie najodpowiedniejszych taktyk sprzedażowych i ustalenie priorytetów pracy.

Lead generation w 2022 r. Metody generowania leadów

Weźmy NetHunt jako przykład wykorzystania systemu CRM do generowania leadów.

  • e-mail
    E-mail pozostaje jednym z najpopularniejszych kanałów prowadzenia sprzedaży i rozpatrywania wniosków. NetHunt osadza się w interfejsie Gmaila, zapewniając najszybszy dostęp do wszystkich niezbędnych danych.

System CRM jest tak skonfigurowany, że automatycznie zbiera zapytania z poczty. Jednocześnie cała historia korespondencji zostanie dodana do istniejących kontaktów. NetHunt umożliwia również wykonywanie masowych wysyłek bezpośrednio z Gmaila przy użyciu szablonów wiadomości e-mail i dokumentów.

  • LinkedIn.
    Po zintegrowaniu z LinkedIn, NetHunt jest osadzony w interfejsie sieci społecznościowej. Dzięki temu jednym kliknięciem można zapisać interesujące nas kontakty do systemu CRM, bez konieczności tworzenia wielu kopii danych i korespondencji.
  • Strona internetowa
    Jeśli otrzymujesz leady ze strony internetowej, możesz ustawić automatyczne zapisywanie leadów w NetHunt CRM.
  • interkom
    NetHunt CRM umożliwia łatwe dodawanie nowych kontaktów i korespondencji do CRM, przeglądanie danych klientów przechowywanych w systemie CRM w Intercomie, zarządzanie wewnętrznymi czatami w CRM. Jednocześnie czaty są synchronizowane w czasie rzeczywistym.
  • Facebook Messenger (już wkrótce).
    Jak pobrać leady z Facebooka? NetHunt pracuje obecnie nad integracją z Facebookiem. Już wkrótce pojawią się takie funkcje jak zapisywanie korespondencji z Messengera do CRM, łatwe odnajdywanie profili klientów na Facebooku, funkcje pozwalające na poszerzanie bazy klientów.

 

Dodaj komentarz

Previous article
Next article

Related news