Blog

Co to jest PPC?

Co to jest PPC (pay per click)

Gdzie ma zastosowanie Pay per Click?

Jaka jest różnica między PPC a CPC?

Zasady obliczania efektywności PPC

Zadania kierownika ds. PPC

Co to jest PPC(pay per click)

Co_to_jest_PPC?

PPC to jeden z wielu terminów marketingu internetowego, z którym zetknęliśmy się u naszych zachodnich kolegów. Pay per Click to “płacić za kliknięcie”. Jest to model emisji oferty reklamowej do grupy docelowej, w którym budżet odliczany jest nie za liczbę wyświetleń reklamy, ale za liczbę kliknięć w nią.

W umyśle właściciela biznesu internetowego, kliknięcie to płatny gość na landing page w witrynie.

Przed PPC stosowano model PPC, w którym cena była liczona za 1000 wyświetleń reklamy. W związku z tym reklamodawca płacił również za impresje niekierowane. Jeśli osobie pokazywane są reklamy, na które nie reaguje, to jaki jest koszt kampanii? W niektórych niszach odsetek “dummy ads” sięga 20-25%. W efekcie wzrasta koszt pozyskania klientów ze względu na wysoki koszt za kliknięcie.

Pod tym względem PPC jest uważane za bardziej obiektywny model cenowy. Reklamodawca nie dostaje efemerycznej liczby wyświetleń, ale konkretnych gości na stronie. Dlatego bardziej interesuje go współpraca z platformami PPC.

Gdzie ma zastosowanie Pay per Click?

Gdzie ma zastosowanie Pay per Click?

Kliknięcie na reklamę jest możliwe tylko w sieci, więc PPC jest wyłącznie narzędziem marketingu internetowego. Formaty przekazów reklamowych mogą być różne: bloki tekstowe i graficzne, banery statyczne i dynamiczne, reklamy kontekstowe i inne. Oferty takie umieszczane są w wyszukiwarkach Yandex i Google, a także w RNS i KMS, sieciach teaserowych i banerowych oraz na stronach afiliacyjnych.

Głównym celem reklamy PPC jest uzyskanie kliknięć, czyli przyciągnięcie odwiedzających na stronę docelową. W marketingu metoda ta tworzy górną część lejka sprzedażowego – generowanie ruchu. Fakt, że użytkownik kliknie w reklamę świadczy o zainteresowaniu. Zaangażowanego odwiedzającego łatwiej jest naprowadzić na docelową akcję i zdobyć nowego klienta.

Reklama może być wyświetlana kilka razy na godzinę na stronie internetowej lub w displayu. W ciągu dnia jest od 20 do 50 wyświetleń. Ale płatność jest potrącana z konta reklamodawcy dopiero po kliknięciu przez odwiedzającego. Jest to główna różnica pomiędzy PPC a innymi formatami cenowymi.

Jaka jest różnica między PPC a CPC?

Różnica tkwi w samych koncepcjach. PPC to algorytm, który generuje pay-per-click, natomiast CPC to konkretna cena za kliknięcie obciążająca konto reklamodawcy. Na ceny wpływa szereg czynników:

    Jaka jest różnica między PPC a CPC?
    Jaka jest różnica między PPC a CPC?
    • konkurencji w niszy na czas trwania kampanii;
    • jakość reklamy lub bannera;
    • miejsce umieszczenia. Na przykład w mediach społecznościowych, wyszukiwarkach i serwisach afiliacyjnych cena jest dostosowywana inaczej.
    • Trafność strony docelowej do zapytania użytkownika itp.

    Serwisy reklamowe oceniają każdy parametr kosztorysu według własnych kryteriów. Na przykład, CPC może zależeć od pory dnia, kiedy osoba kliknie na reklamę. Rano i po południu, w niszach korporacyjnych, cena kliknięcia jest wyższa niż wieczorem i w nocy. Można to tłumaczyć harmonogramami pracy zawodników. Istnieje wiele niuansów kształtowania kosztów, dlatego każda kampania jest opracowywana indywidualnie.

    Zasady obliczania efektywności PPC

    Celem każdej kampanii pay-per-click jest obniżenie kosztów kliknięcia przez odwiedzającego stronę internetową. To znaczy, że model jest ustawiony tak, aby stopniowo zmniejszać wartość CPC. W tym przypadku reklamodawca uzyskuje większy ruch na landing page przy niższym budżecie. Jednak skupienie się tylko na czynnikach obniżenia ceny, o dziwo, to podejście przynoszące straty. Dlaczego?

     

    Zasady obliczania efektywności PPC
    Zasady obliczania efektywności PPC

    W marketingu internetowym kluczową miarą skuteczności reklamy jest ROMI (return on investment). W związku z tym na sukces kampanii ROMI wpływa kilka czynników:

    1. Niski koszt za kliknięcie w danej niszy przez wybrany okres czasu.
    2. Jakość ruchu.
    3. Wysoki procent konwersji.

    Pay per Click jest integralną częścią skuteczności kampanii reklamowej. Posiadanie niskiej ceny kliknięcia z nietrafionym ruchem nie skutkuje wysokimi konwersjami.

    Zadania kierownika ds. PPC

    Specjalista w tej dziedzinie zajmuje się tworzeniem i prowadzeniem kampanii reklamowych. Ponieważ PPC to tylko formuła cenowa, jej działania nie są sprowadzone do osobnego zawodu. Często zadanie ustawienia i kontroli kosztu za kliknięcie powierzane jest marketerowi internetowemu. Do jego lub jej zadań należy:

    Zadania kierownika ds. PPC

    • Znajdź i przetestuj narzędzia reklamowe, strony pod kątem możliwości obniżenia CPC;
    • Wspólnie z działem sprzedaży stwórz lejek ruchu i określ priorytety reklamowe produktów;
    • Dostosowanie kampanii do konkretnych systemów: sieci teaserowych i banerowych, Google Adds, RNS i KMS, sieci społecznościowych i innych;
    • Monitorowanie kampanii, śledzenie metryk wydajności i wprowadzanie zmian.

    Co to jest SEO?

    Co to jest SEO?Co to jest SEO

    SEO (Search Engine Optimization) to technologia promowania strony internetowej w wyszukiwarkach w celu wygenerowania ruchu. Praca opiera się na znajomości algorytmów szeregowania zasobów w wyszukiwarkach i poprawie kryteriów strony internetowej w celu doprowadzenia jej na szczyt wyników wyszukiwania dla wymaganych fraz kluczowych.
    Mówiąc najprościej, w wyniku wysokiej jakości SEO strona wznosi się w rankingach wyszukiwarek, co oznacza, że link do promowanej strony napędza ruch odwiedzających, który będzie tym większy, im wyższa jest pozycja tego linku. Dlatego też, odpowiadając na pytanie czym jest optymalizacja SEO, jest to również jedna z najskuteczniejszych technik przyciągania taniego ruchu na stronę internetową.
    Zasada działania jest bardzo prosta: użytkownik wpisuje zapytanie, a wyszukiwarka konstruuje listę linków do zasobów w określonej kolejności. Potencjalny klient czyta wtedy krótki opis zasobu i klika w niego, jeśli jest dla niego interesujący. Im wyżej w wynikach znajduje się link, tym większe prawdopodobieństwo, że trafi, ponieważ użytkownik zazwyczaj nie wychodzi poza pierwszą stronę wyników.
    Zasada konstruowania rankingu wyszukiwarki dla zapytania wykorzystuje skomplikowaną formułę sortowania, która uwzględnia dziesiątki parametrów. W tym samym czasie dokładny algorytm takiego rankingu nie jest ujawniany przez właścicieli wyszukiwarek, którzy podają tylko ogólne zasady budowania wysokiej jakości i użytecznych zasobów dla ludzi, pomagających wznieść się na szczyt. W praktyce bez zastosowania technik SEO-promocji praktycznie niemożliwe jest znalezienie się witryny na pierwszej stronie bardzo konkurencyjnego serwisu komercyjnego, nawet jeśli jej treść i realizacja techniczna są perfekcyjne.

    Z czym wiąże się promocja zasobu

    Z czym wiąże się promocja zasobu

    Optymalizacja SEO obejmuje szereg działań mających na celu zdobycie autorytetu u docelowych odbiorców wyszukiwarki.

     

     

     

    • Określenie kryteriów, które mają największy wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce i ukierunkowanie parametrów zasobów, które je poprawiają.
    • Stworzenie odpowiedniego rdzenia tematycznego, pogrupowanie słów według tematów i ponowne ułożenie struktury strony.
    • Optymalizacja wewnętrzna i zewnętrzna zasobów w wyszukiwarkach.
    • Badanie użyteczności strony oraz czynnika behawioralnego, który odgrywa coraz większą rolę w ocenie jakości zasobu przez wyszukiwarki.
    • Bieżące gromadzenie i analiza statystyk konwersji odwiedzających na stronę z wyszukiwarek oraz ich działań bezpośrednio na zasobie.
    • Dostosowanie strategii promocji na podstawie analizy zebranych statystyk i jej dynamiki.

    Oczywiście każde podzadanie jest rozbite na wiele elementów, które mogą być realizowane przez różnych specjalistów.

    Jakie kryteria są stosowane do pomiaru sukcesu promocji

    Ponieważ usługa ta jest dość kosztowna, zarówno klient jak i wykonawca powinni mieć możliwość oceny skuteczności przeprowadzonych działań. Najprostszym i najbardziej oczywistym sposobem na to są dwa kryteria:

    • dynamika pozycji strony na to samo zapytanie,
    • dynamikę zmian w ruchu z wyszukiwarki.

    Często do oceny skuteczności stosuje się metryki syntetyczne, które uwzględniają kilka czynników. Na przykład, ruch może się zmienić z powodu sezonowego popytu, a pozbawiony skrupułów optymalizator może wziąć kredyt na to zjawisko. Podobnie podniesienie zapytania w rankingu może nie doprowadzić do zwiększenia ruchu, więc trzeba będzie poszukać i wypromować inne, bardziej skuteczne zapytanie.

    Jakie kryteria są stosowane do pomiaru sukcesu promocji

    Dlatego dziś można spotkać się z różnymi stawkami za usługi promocji stron, które polegają np. na płaceniu za utrzymanie pozycji lub za minimalny ruch do zasobu, czyli podstawą oceny wyników są wskaźniki, które klient może łatwo sprawdzić.

    SEO i reklama kontekstowa

    Jeśli zwrócisz uwagę na strukturę wyników wyszukiwarki, to kilka pierwszych pozycji zajmują linki z niskim oznaczeniem “reklama”. Potem jest naturalne wyświetlanie organiczne, a następnie kolejny blok reklam.

    Co to jest SEO?Tak zwana reklama kontekstowa jest płatną usługą wyszukiwarki, a linki do swojej strony możesz zawsze pokazywać na pierwszych pozycjach, ustawiając kampanię reklamową i przelewając pieniądze na jej konto. Oczywiście w tematach mocno konkurencyjnych koszt takiego wyświetlenia może być dość drogi, a wiarygodność takich reklam jest niższa niż linków do stron z bloku wyjść naturalnych.

    Jednak reklama kontekstowa zapewnia natychmiastowe rezultaty, gdy tylko naciśniesz przycisk startowy i aż do wyczerpania środków na koncie. Z reguły reklama kontekstowa zamawiana jest na początku prac nad optymalizacją projektu oraz dla młodych witryn w celu pozyskania klientów, zapewnienia ruchu i dostarczenia wyszukiwarce informacji o zachowaniu odwiedzających na danym zasobie.

    Nierzadko zdarza się, że płatne kanały reklamy kontekstowej i naturalny ruch generowany przez SEO są wykorzystywane równolegle, ale decyzja ta podejmowana jest na podstawie analizy skuteczności. Również kanał płatny można wykorzystać w przypadku spadku ruchu, np. z powodu wprowadzenia nowych algorytmów wyszukiwania. Ogólnie rzecz biorąc, narzędzie reklamy kontekstowej jest dość elastyczne i ma pewne zalety, wśród których są:

    • możliwość dostrojenia kosztów konwersji i emisji do wąskiej grupy docelowej potencjalnych konsumentów;
    • rzeczywista płatność tylko za kliknięcie;
    • szybka informacja zwrotna i analityka, która pozwala znaleźć najlepszą opcję targetowania.

    Są też wady, a wśród nich koniecznie trzeba powiedzieć

    • zależność kosztu za wrażenie i ceny za kliknięcie od konkurencji dla danego słowa kluczowego;
    • możliwość szybkiego “wydrenowania” budżetu reklamowego na nic bez doświadczenia w ustawianiu kampanii;
    • obecność tematów zakazanych do reklamowania za pośrednictwem serwisu.

    Od czego zależy czas promocji SEO

    Optymalizacja SEO i dotarcie na wymagane pozycje w rankingach jest procesem czasochłonnym. Efekt pracy zaczyna pojawiać się w około 2-3 miesiące od jej rozpoczęcia, a wymierne rezultaty będą zauważalne po pół roku do roku.   Możliwe są jednak szybsze rezultaty. Na szybkość i powodzenie optymalizacji wpływa wiele czynników, w tym:

    • wiek domeny i jej dotychczasowy ranking w wyszukiwarkach;
    • poziom konkurencji w obszarze działalności przedsiębiorstwa;
    • jakość realizacji projektu, zarówno pod względem technicznym, jak i informacyjnym;
    • czynniki behawioralne;
    • optymalizacja jakości i kompetentna kompilacja rdzenia semantycznego;
    • regularna analiza wyników w celu dostosowania strategii promocji.

    Koszt promocji w wyszukiwarkach

    Ogólnie rzecz biorąc, na koszt promocji SEO wpływają m.in.

    • konkurencja w obszarze Twojej działalności, czy strony konkurencji są dobrze wypromowane;
    • aktualny stan Twojego projektu, jego wiek, obecność sankcji ze strony wyszukiwarek;
    • Konieczność modernizacji obiektu;
    • Geografia Twoich usług lub sprzedaży.

    Warto od razu zaznaczyć, że całkowity koszt prac SEO jest zazwyczaj dość wysoki, podobnie jak zwrot. Ale w końcu otrzymujesz najtańszy kanał ruchu na odwiedzającego, pod warunkiem, że zlecisz zadanie doświadczonym profesjonalistom. Ponadto, rezultaty osiągnięte dzięki SEO-promocji utrzymują się wystarczająco długo, nawet jeśli całkowicie przestaniesz działać w tym kierunku. Nie ma wielu rodzajów projektów, dla których wykorzystanie promocji SEO może być nieopłacalne, ale sumienny optymalizator po analizie zadania poinformuje Cię o tym i zaproponuje inne kanały pozyskania klientów dla Twojego biznesu.

    Co to jest content marketing?

    Co to jest content marketing?

    Dlaczego marketing treści jest ważny

    Cele content marketingu

    Jak rozpocząć skuteczny content marketing

    Typy treści

    Dostosować stronę do urządzeń mobilnych

     

    Co to jest content marketing?

    Content marketing to długoterminowa strategia marketingowa, której celem jest pozyskanie grupy docelowej i zbudowanie zaufanych relacji. Aby osiągnąć swoje cele, marketerzy tworzą i dystrybuują odpowiednie treści.

     

    Dlaczego marketing treści jest ważny

    Dlaczego marketing treści jest ważny

    Content marketing pomaga budować długoterminowe relacje z docelowymi odbiorcami. Pomaga przyciągnąć potencjalnych klientów i utrzymać obecnych. Na przykład firmy, które mają bloga, przyciągają 55% więcej odwiedzających.
    Według statystyk Content Marketing Institute, content marketing generuje trzy razy więcej leadów niż płatna reklama w wyszukiwarce. A badania Demand Gen Report pokazują, że 47% kupujących przegląda od trzech do pięciu postów, zanim kupi produkt lub usługę.

     

     

    Cele content marketingu

     

    1. Generowanie leadów
    2. Zwiększenie liczby odbiorców docelowych
    3. Zwiększenie zaangażowania klientów
    4. Wzrost liczby leadów
    5. Zwiększenie świadomości marki
    6. Przyciąganie ruchu
    7. Reaktywacja klientów pasywnych
    8. Zwiększenie lojalności
    9. Upselling i cross-selling

    Cele content marketingu

    Cele w content marketingu zależą bezpośrednio od cyklu zakupowego. Dlatego na każdym etapie będą one inne.

    Etapy cyklu zakupowego:

    1. Świadomość problemu
    2. Szukanie rozwiązania
    3. Rozważania
    4. Zakup

    Po ustaleniu celów należy określić kluczowe wskaźniki efektywności.
    Często stosowane wskaźniki:

    1. Liczba osób odwiedzających stronę
    2. Czas spędzony na każdej stronie
    3. Liczba unikalnych odwiedzających
    4. Wskaźnik odrzuceń
    5. Komentarze i polubienia
    6. Liczba postów udostępnionych na portalach społecznościowych
    7. Konwersje i transakcje

    Ważne jest również ustalenie celów dla wskaźników efektywności. W ten sposób możesz zobaczyć postępy i poprawić swoje treści. Upewnij się, że cele są konkretne, mierzalne i osiągalne.
    Regularnie analizuj wskaźniki efektywności i poprawiaj jakość swoich treści. Takie podejście poprawi relacje z Twoimi docelowymi odbiorcami, zwiększy zaangażowanie i zwiększy przychody.

     

    Jak rozpocząć skuteczny content marketing

    Jak rozpocząć skuteczny content marketing

    1. Badanie docelowej grupy odbiorców
    2. Napisz plan treści
    3. Dostarczanie wysokiej jakości treści
    4. Wykorzystaj różne rodzaje treści
    5. Stwórz chwytliwe nagłówki
    6. Korekta artykułów
    7. Optymalizacja treści
    8. Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych

     

    Czy uważasz, że content marketing zaczyna się od pisania ciekawych i oryginalnych artykułów? Nie ma. Oto kilka zaleceń, które pomogą zbudować skuteczną strategię.
    Zbadaj swoją docelową publiczność
    Tworzenie treści dla samej treści to zawodna taktyka. Zwiększanie swojej listy mailingowej również nie jest gwarancją sukcesu. Musisz poznać swoich potencjalnych nabywców – ich potrzeby i zainteresowania. Zrób swoje badania. Zbierz jak najwięcej cennych informacji. Poznaj ich wiek, zawód, status społeczny, wykształcenie, miejsce zamieszkania, hobby, preferencje. Twórz treści, które przemawiają do Twoich docelowych odbiorców i pomagają im rozwiązywać ich problemy.
    Napisz plan treści
    Aby osiągnąć swoje cele i utrzymać zaangażowanie potencjalnych klientów, stwórz plan. Weź pod uwagę potrzeby i zainteresowania swoich klientów. Udzielanie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Planowanie oszczędza czas, pomaga uniknąć powtarzających się treści i utrzymuje koncentrację na celach.
    Dostarczanie wysokiej jakości treści
    O jakości treści decydują trzy czynniki: oryginalność, unikalność i wartość. Najlepiej sprawdzają się oryginalne treści eksperckie oparte na Twojej unikalnej wiedzy. Czasami przeróbki jakościowe są dopuszczalne. Jeśli chodzi o liczbę publikacji, nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi. Nigdy nie zaniedbuj jakości na rzecz ilości. Klienci powinni oczekiwać na kontakt z Tobą. Zawsze staraj się spełniać ich oczekiwania. A żeby uzyskać maksymalny odzew, stosuj segmentację. Podzielenie potencjalnych klientów na grupy docelowe zwiększy skuteczność content marketingu i zaangażowania odbiorców.
    Wykorzystaj różne rodzaje treści
    To stwierdzenie często pozostawia nowicjuszy zdezorientowanych. W końcu są zdesperowani, aby znaleźć treści, które działają najlepiej. Długi przewodnik czy krótka lista kontrolna? Korzystaj z obu: longreadów i krótkich notatek. Takie podejście pozwoli zoptymalizować treści pod kątem wyszukiwarek i zwiększyć zaangażowanie użytkowników. Co więcej, połącz różne kanały komunikacji.

    Stwórz chwytliwy nagłówek
    To właśnie po przeczytaniu tytułu potencjalny klient podejmuje decyzję, czy artykuł jest wart przeczytania, czy nie. Spraw, by tytuł był informacyjny, jasny i intrygujący. Więcej o tworzeniu kreatywnych nagłówków przeczytasz w naszym artykule.
    Korekta artykułów
    Nawet jeśli marka ma 10 000 lojalnych klientów, zawsze znajdą się tacy, którzy odejdą z powodu złej gramatyki. Błędy mogą być literówkami, ale świadczą o nastawieniu. Pamiętaj więc o sprawdzeniu ortografii i interpunkcji.
    Optymalizacja treści
    SEO to podstawa promocji wszelkich treści. Wyszukiwarki analizują strony internetowe pod kątem przydatności dla zapytań użytkowników. Nie musisz być ekspertem SEO, aby tworzyć odpowiednie treści i promować się w wyszukiwarkach. Po prostu pisz artykuły, które odpowiadają na pytania Twoich klientów i spełniają ich potrzeby. Użyj narzędzi takich jak Google Keyword Planner, Google Analytics, Google Search Console, Google Trends, Ahrefs, aby dowiedzieć się o częstotliwości lub konkurencyjności zapytania. Mogą one pomóc w analizie stron internetowych, znalezieniu pomysłów na artykuły i zidentyfikowaniu odpowiednich słów kluczowych.
    Według agencji NMC Digital, organiczne SEO jest około 5,66 razy lepsze niż płatne reklamy w wyszukiwarce.

     

    Typy treści

     

    1. Posty na blogu
    2. Artykuły
    3. Książki
    4. Materiały szkoleniowe
    5. Listy
    6. Ilustracje i zdjęcia
    7. Webinaria
    8. Wideo
    9. Instrukcje
    10. Glosariusze
    11. Wykresy i grafy
    12. Recenzje
    13. Treść użytkownika
    14. Badania
    15. Prezentacje i inne

     

    Dostosować stronę do urządzeń mobilnych

    Według Google, ponad 51 procent użytkowników znajduje produkt lub usługę za pośrednictwem swoich smartfonów. Cisco podaje, że udział ruchu mobilnego rośnie w szybkim tempie. Dostosuj więc swoje treści do mobile, aby nie stracić klientów.
    Teraz już wiesz, jak uruchomić content marketing dla swojej firmy. Czas wyznaczyć cele, stworzyć odpowiednie treści i zmierzyć wyniki.

    Dostosować stronę do urządzeń mobilnych

    Co to jest marketing?

    Marketing

    Funkcje marketingu

    Narzędzia

    Rodzaje marketingu

    Wynik

    Marketing

    Marketing to działalność, której celem jest osiągnięcie zysku poprzez zaspokojenie potrzeb klientów. Jest to bardzo uogólniona definicja, ukazująca istotę wszelkich działań marketingowych – umiejętność sprzedania produktu lub usługi docelowej grupie odbiorców. W szerszym ujęciu marketing jest złożoną dyscypliną, która obejmuje umiejętność analizy niszy i konkurentów, przewidywania popytu konsumentów oraz umiejętnego budowania komunikacji z grupą docelową. W skrócie, profesjonalny marketer musi zrozumieć, jak przekształcić potrzeby ludzi (B2C) lub organizacji (B2B) na usługi i towary w popyt konsumencki. Tak więc, w skrócie, marketing to działalność polegająca na zaspokajaniu potrzeb klientów. Właściwie jest to główny cel wszystkich strategii marketingowych firmy.

    Aby osiągnąć cel marketerzy rozwiązują następujące zadania stojące przed firmą:

    • Przeanalizuj potrzeby klientów w niszy, w której działa firma. Czy na produkt jest zapotrzebowanie, jakie kryteria należy wziąć pod uwagę przed dopuszczeniem produktu do sprzedaży?
    • Badanie ofert konkurencji na rynku, a także cen w danej niszy. Na podstawie uzyskanych danych opracowywana jest polityka cenowa firmy.
    • Dostosowanie oferty produktów i usług do zapotrzebowania konsumentów. Większość firm, wchodząc na rynek, pracuje z istniejącym popytem. Dlatego promowanie niepłynnego produktu jest często nieopłacalne. Z drugiej strony, promowanie nowego produktu wymaga dużego budżetu na stworzenie popytu, ale dostajesz też śmietankę z plonów.
    • Wydarzenia launchowe mające na celu zwiększenie popytu, sprzedaży produktu. Należą do nich reklama online i offline, promocja wirusowa, word of mouth i inne techniki.
    • Obsługa klienta, wsparcie klienta. Idealny marketing to nie tylko jednorazowa sprzedaż towarów, ale technologia przekształcania klientów w lojalnych odbiorców. W tym systemie wszystko jest ważne: jakość produktów, jakość obsługi, responsywne wsparcie.

    W skutecznym sprostaniu wyzwaniom marketingu pomogą Ci następujące zasady: zrozumienie możliwości produkcyjnych firmy oraz umiejętność planowania wydarzeń w celu wprowadzenia na rynek swoich produktów lub usług. Ponadto firma musi być w stanie elastycznie reagować na zmieniający się popyt i aktualizować ofertę produktową zgodnie z potrzebami CA.

     

    Funkcje marketingu

    Powyżej przyjrzeliśmy się temu, czym jest marketing oraz określiliśmy jego cele, założenia i zasady. Następnie przyjrzymy się pięciu kluczowym funkcjom marketingu:

    Funkcje marketingu
    Funkcje marketingu

    1. Analityczne. Zestaw działań mających na celu zbadanie czynników zewnętrznych i wewnętrznych, które wpływają na firmę, rynek i popyt konsumencki. Obejmuje to analizę niszy i konkurencji, badanie potrzeb grupy docelowej i przewidywanie zachowań konsumentów. Dodatkowo analizowane są również wewnętrzne działania firmy – jak środowisko korporacyjne odpowiada na potrzeby czasu i jak firma wypada na tle konkurencji.
    2. Produkcja. Funkcje te są odpowiedzialne za wdrażanie nowych technologii w procesie produkcyjnym. Sam proces można podzielić na kilka elementów: organizacja zakupów, sprzedaż towarów i usług, magazynowanie i inne. Zarządzają również jakością i konkurencyjnością produktów na rynku oraz kontrolują, jak produkty spełniają normy jakościowe.
    3. Zarządzanie i kontrola. Odpowiedzialny za procesy planowania marketingowego w firmie. Odpowiedzialny również za zapewnienie wsparcia informacyjnego dla klientów i partnerów, zarządzanie ryzykiem.
    4. Sprzedaż. Wszystko, co odpowiada za kształtowanie polityki cenowej i produktowej firmy. W szerszym znaczeniu sprzedaż obejmuje również działania mające na celu rozszerzenie popytu na towary i usługi, rozwój nowych rynków.
    5. Innowacje. Opracowanie i wprowadzenie na rynek nowego produktu.

    Funkcja ta jest wspomagana następującymi metodami marketingowymi – wywiad, analiza sytuacji rynkowej, obserwacja, badanie popytu konsumentów. W zakresie promocji produktów wykorzystywane są technologie reklamowe w środowisku online i offline, PR, sprzedaż osobista, konsultacje.

     

    Narzędzia

    Marketing to proces przekształcania konsumenta w nabywcę. Do realizacji tego zadania wykorzystywane są narzędzia marketingowe. Można je podzielić na cztery grupy: cena, produkty, marketing, reklama.

    Narzędzia
    Narzędzia

    Przyjrzyjmy się bliżej:

    • Cena – obejmuje koszty produkcji i sprzedaży towarów, asortyment, kryteria wyboru CA oraz sytuację polityczną i finansową w kraju. Często to właśnie koszty towarów decydują o poziomie popytu.
    • Marketing – kategoria ta obejmuje narzędzia zwiększające popyt konsumencki. Na przykład, jasne opakowanie jest w zasadzie sprzedawcą produktu. Stosowane są również rabaty, promocje i inne działania mające na celu pobudzenie zainteresowania klientów. Udział produktów w wystawach i targach pomaga w marketingu nowych produktów.
    • Reklama – kanały online i offline służące promocji produktów i usług. Dla kompleksowego rozwoju biznesu pożądane są dwa kanały. Pierwszy jest szybszy i skuteczniejszy w przypadku popytu konsumenckiego, drugi jest niezbędny dla brandingu firmy.

    Zamieszkajmy bardziej szczegółowo na temat narzędzi marketingu internetowego:

    1. Reklama kontekstowa. Jest to wyświetlanie reklam tekstowych w wynikach wyszukiwania Google i Yandex. Zaletą jest szybkość przyciągania jakościowego ruchu poprzez odpowiednie teksty. Wadą jest to, że jest to promocja płatna. Koszt za kliknięcie w konkurencyjnych niszach może sięgać nawet 1000 rubli (nieruchomości, samochody).
    2. SEO. Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych. Według statystyk, pierwsza strona wyników wyszukiwania dla dowolnego zapytania użytkownika generuje 95% ruchu na stronie. Z tego 60-70% kliknięć przypada na witryny z pierwszej piątki. Promocja w wyszukiwarce wymaga wielokrotnie więcej czasu niż reklama kontekstowa, ale efekt jest wyższej jakości.
    3. SMM. Czym jest social media marketing? To przede wszystkim ciekawe posty, publikacje wirusowe. Zazwyczaj firma otwiera grupę lub społeczność na portalu społecznościowym i zamieszcza tam informacje o produktach, promocjach, nowościach oraz przeprowadza konkursy. Podstawową zasadą marketingu SMM jest nienachalność, natywność.
    4. Reklama ukierunkowana. Narzędzie to opiera się na wstępnej selekcji grupy docelowej (analityczna funkcja marketingu) i pokazywaniu jej odpowiednich reklam. Marketerzy badają czynniki behawioralne CA, charakterystykę demograficzną, geolokalizację użytkowników, zbierają listy retargetingowe (cookies przeglądarki). Targetowanie nie ustępuje reklamie kontekstowej w skuteczności, a nawet przewyższa ją w oszczędności budżetu.
    5. Reklama banerowa i teaserowa. Jedno z najbardziej tanich narzędzi do promocji produktów i usług z płatnością za kliknięcia w propozycję. Zazwyczaj banery umieszczane są na stronach partnerskich Google i Yandex. Zadaniem banerów jest nie tyle sprzedaż, co zwiększenie ruchu na stronie sprzedającej.
    6. Reklama wirusowa. Rodzaj promocji natywnej. Wirusowy post na portalu społecznościowym lub film na kanale YouTube powoduje aktywną reakcję odbiorców – zamieść like, powiedz znajomym i przyjaciołom, skomentuj. Wszystko to w naturalny sposób zwiększa świadomość marki w sieci.
    7. Content marketing. To narzędzie jest często nazywane “marketingiem partyzanckim”, ponieważ pasuje nawet do start-upów bez budżetu. Teksty sprzedażowe służą do promocji firm, towarów oraz do zbierania opinii i rekomendacji klientów. Krótko mówiąc, tworzą wokół produktów maksimum korzyści, aby potencjalni klienci mogli je ocenić i dokonać wyboru.
    8. Retargeting. Narzędzie, które pozwala na pracę z porzuconymi użytkownikami. Dzięki technologii retargetingu użytkownicy, którzy niedawno odwiedzili dany zasób, otrzymują ofertę adekwatną do ich zainteresowań. Reklamie często towarzyszy rabat lub bonus.
    9. Promocja w agregatorach towarów i usług. Marketplace’y to platformy, które zbierają wiele ofert handlowych od różnych firm i pokazują je potencjalnym nabywcom. Takie zasoby mają zazwyczaj wysoki współczynnik klikalności, więc możliwe jest znalezienie swojej publiczności.
    10. Wiadomości Push. Nowe i dość skuteczne narzędzie marketingowe. Osobliwością powiadomień push jest to, że użytkownik “płynnie” wyraża zgodę na otrzymywanie powiadomień i nie musi w tym celu wypełniać formularza. Wystarczy po prostu zapisać się do powiadomień w przeglądarce.
    11. Posłańcy. Podobnie jak w przypadku sieci społecznościowych, komunikatory przynoszą tony jakościowego ruchu na stronę. Główną zaletą jest wygoda. Konta w komunikatorach są łatwiejsze do utworzenia niż w sieciach społecznościowych. Użytkownicy są zawsze ze swoimi gadżetami, co oznacza, że możesz szybciej dotrzeć do CA.
    12. E-mail marketing. Email marketing to jedno ze “starożytnych”, ale nie mniej skutecznych narzędzi marketingowych. Głównym warunkiem skuteczności mailingu jest obecność bazy klientów z adresami e-mail.
    13. Aplikacje mobilne. Dziś każdy telefon ma przynajmniej 5 aplikacji z Google Play lub App Store. Te poręczne programy są w zasadzie dostarczycielami danych o klientach. Korzystając z nich, marketerzy budują portret swojej grupy docelowej, co pozwala im sprzedawać więcej.

     

    Rodzaje marketingu

    Istnieje kilka rodzajów marketingu, w zależności od zapotrzebowania na produkt i zasięgu rynku. Przyjrzyjmy się bliżej głównym typom:

    Rodzaje marketingu
    Rodzaje marketingu

    • Konwersja – działania marketingowe, które przyczyniają się do pobudzenia popytu konsumenckiego. Ten typ jest istotny w przypadku spadku aktywności zakupowej odbiorców. Czyli analityka ujmuje negatywny popyt. Jedna z technik skoku konwersji jest znana wielu – promocje, rabaty, bonusy. Wykorzystują też kanały PR do promocji produktów, np. zapraszając do reklamy znaną osobę.
    • Demarketing. Pamiętamy z początku tego artykułu, że marketing to (definicja) działanie mające na celu zwiększenie popytu. Otóż demarketing robi dokładnie odwrotnie, czyli zmniejsza popyt. Dlaczego? Po prostu podaż jest ograniczona, a chętnych na dany produkt jest wielokrotnie więcej. Firma świadomie stosuje narzędzia mające na celu opanowanie CA – podnoszenie cen produktów, ograniczanie działań promocyjnych.
    • Marketing motywacyjny jest dokładnym przeciwieństwem demarketingu. Jest podaż, ale nie ma popytu. Zadaniem marketera jest opracowanie działań, które zwiększą popyt na produkt. Zanim cokolwiek będzie można zrobić, należy ustalić, dlaczego nie ma nabywców. Nie ma popytu, jeśli produkt nie jest istotny na rynku; traci swoją wartość; konsument nic nie wie o nowym produkcie. Gdy zrozumiesz przyczynę, możesz zastosować różne techniki stymulowania popytu. Na przykład obniżenie cen, zwiększenie aktywności promocyjnej i inne.
    • Remarketing służy ożywieniu popytu na towary lub usługi. Marketer musi zrozumieć przyczynę spadku popularności produktu wśród grupy docelowej, a następnie poprzez ukierunkowane działania przywrócić popyt. Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić w takiej sytuacji, jest dogłębne zbadanie cech produktu/usługi, znalezienie punktu sprzedaży produktu lub podzielenie produktu na kilka obszarów. Tak było w przypadku szamponów znanej marki. Sprzedaż nie szła najlepiej. Marketerzy podzielili szampon na dwie linie – dla mężczyzn i dla kobiet. Popyt nie nadszedł długo.
    • Marketing rozwojowy. Firma zdaje sobie sprawę, że produkt ma dobre perspektywy rozwoju. Marketerzy muszą zamienić potencjalny popyt w rzeczywistą sprzedaż. W tym celu wykorzystywane są wszystkie narzędzia i funkcje marketingowe: analityka CA i nisz, badanie konkurencji, promocja w kanałach reklamowych i inne.
    • Marketing masowy – działa bardziej na zasięg grupy docelowej niż na popyt. Czyli produkty są przeznaczone dla wszystkich segmentów rynku, nie różnicuje się towarów, polityka cenowa jest taka, że im taniej, tym większa sprzedaż.Marketing ukierunkowany – odwrotność masowego popytu. Towary są ściśle segmentowane do konkretnych grup odbiorców.
    • Marketing bezpośredni – nieukrywana oferta zakupu produktu (sprzedaż z głową). Czyli marketer nie myśli jak zwabić klienta, żeby ten nagle nie zorientował się, że to reklama. Dokłada się wszelkich starań, aby pokazać potencjalnemu klientowi korzyści płynące z produktu/usługi.
    • Prtisan marketing – jego celem jest opowiedzenie docelowej grupie odbiorców o sobie, swoim produkcie i swojej marce w niskokosztowy sposób. Wykorzystywane są do tego media społecznościowe, serwisy sprzedażowe i inne kanały promocji. Podstawą marketingu partyzanckiego jest ciekawy conten

    Wynik

    Wynik
    Wynik

    Mamy tu podstawy marketingu w prostych słowach. Zapoznaliśmy się z jego celami, zadaniami i funkcjami. Poznaliśmy narzędzia i rodzaje marketingu. Na zakończenie chciałbym powiedzieć, że nie wystarczy zrozumieć, czym jest marketing: trzeba stale wprowadzać strategie marketingowe w życie. Wtedy osiągniesz wielki sukces w swoim biznesie.