- Co to jest SEO
- Z czym wiąże się promocja zasobu
- Jakie kryteria są stosowane do pomiaru sukcesu promocji
- SEO i reklama kontekstowa
- Od czego zależy czas promocji SEO
- Koszt promocji w wyszukiwarkach
Co to jest SEO
Z czym wiąże się promocja zasobu
Optymalizacja SEO obejmuje szereg działań mających na celu zdobycie autorytetu u docelowych odbiorców wyszukiwarki.
- Określenie kryteriów, które mają największy wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce i ukierunkowanie parametrów zasobów, które je poprawiają.
- Stworzenie odpowiedniego rdzenia tematycznego, pogrupowanie słów według tematów i ponowne ułożenie struktury strony.
- Optymalizacja wewnętrzna i zewnętrzna zasobów w wyszukiwarkach.
- Badanie użyteczności strony oraz czynnika behawioralnego, który odgrywa coraz większą rolę w ocenie jakości zasobu przez wyszukiwarki.
- Bieżące gromadzenie i analiza statystyk konwersji odwiedzających na stronę z wyszukiwarek oraz ich działań bezpośrednio na zasobie.
- Dostosowanie strategii promocji na podstawie analizy zebranych statystyk i jej dynamiki.
Oczywiście każde podzadanie jest rozbite na wiele elementów, które mogą być realizowane przez różnych specjalistów.
Jakie kryteria są stosowane do pomiaru sukcesu promocji
Ponieważ usługa ta jest dość kosztowna, zarówno klient jak i wykonawca powinni mieć możliwość oceny skuteczności przeprowadzonych działań. Najprostszym i najbardziej oczywistym sposobem na to są dwa kryteria:
- dynamika pozycji strony na to samo zapytanie,
- dynamikę zmian w ruchu z wyszukiwarki.
Często do oceny skuteczności stosuje się metryki syntetyczne, które uwzględniają kilka czynników. Na przykład, ruch może się zmienić z powodu sezonowego popytu, a pozbawiony skrupułów optymalizator może wziąć kredyt na to zjawisko. Podobnie podniesienie zapytania w rankingu może nie doprowadzić do zwiększenia ruchu, więc trzeba będzie poszukać i wypromować inne, bardziej skuteczne zapytanie.
Dlatego dziś można spotkać się z różnymi stawkami za usługi promocji stron, które polegają np. na płaceniu za utrzymanie pozycji lub za minimalny ruch do zasobu, czyli podstawą oceny wyników są wskaźniki, które klient może łatwo sprawdzić.
SEO i reklama kontekstowa
Jeśli zwrócisz uwagę na strukturę wyników wyszukiwarki, to kilka pierwszych pozycji zajmują linki z niskim oznaczeniem “reklama”. Potem jest naturalne wyświetlanie organiczne, a następnie kolejny blok reklam.
Tak zwana reklama kontekstowa jest płatną usługą wyszukiwarki, a linki do swojej strony możesz zawsze pokazywać na pierwszych pozycjach, ustawiając kampanię reklamową i przelewając pieniądze na jej konto. Oczywiście w tematach mocno konkurencyjnych koszt takiego wyświetlenia może być dość drogi, a wiarygodność takich reklam jest niższa niż linków do stron z bloku wyjść naturalnych.
Jednak reklama kontekstowa zapewnia natychmiastowe rezultaty, gdy tylko naciśniesz przycisk startowy i aż do wyczerpania środków na koncie. Z reguły reklama kontekstowa zamawiana jest na początku prac nad optymalizacją projektu oraz dla młodych witryn w celu pozyskania klientów, zapewnienia ruchu i dostarczenia wyszukiwarce informacji o zachowaniu odwiedzających na danym zasobie.
Nierzadko zdarza się, że płatne kanały reklamy kontekstowej i naturalny ruch generowany przez SEO są wykorzystywane równolegle, ale decyzja ta podejmowana jest na podstawie analizy skuteczności. Również kanał płatny można wykorzystać w przypadku spadku ruchu, np. z powodu wprowadzenia nowych algorytmów wyszukiwania. Ogólnie rzecz biorąc, narzędzie reklamy kontekstowej jest dość elastyczne i ma pewne zalety, wśród których są:
- możliwość dostrojenia kosztów konwersji i emisji do wąskiej grupy docelowej potencjalnych konsumentów;
- rzeczywista płatność tylko za kliknięcie;
- szybka informacja zwrotna i analityka, która pozwala znaleźć najlepszą opcję targetowania.
Są też wady, a wśród nich koniecznie trzeba powiedzieć
- zależność kosztu za wrażenie i ceny za kliknięcie od konkurencji dla danego słowa kluczowego;
- możliwość szybkiego “wydrenowania” budżetu reklamowego na nic bez doświadczenia w ustawianiu kampanii;
- obecność tematów zakazanych do reklamowania za pośrednictwem serwisu.
Od czego zależy czas promocji SEO
Optymalizacja SEO i dotarcie na wymagane pozycje w rankingach jest procesem czasochłonnym. Efekt pracy zaczyna pojawiać się w około 2-3 miesiące od jej rozpoczęcia, a wymierne rezultaty będą zauważalne po pół roku do roku. Możliwe są jednak szybsze rezultaty. Na szybkość i powodzenie optymalizacji wpływa wiele czynników, w tym:
- wiek domeny i jej dotychczasowy ranking w wyszukiwarkach;
- poziom konkurencji w obszarze działalności przedsiębiorstwa;
- jakość realizacji projektu, zarówno pod względem technicznym, jak i informacyjnym;
- czynniki behawioralne;
- optymalizacja jakości i kompetentna kompilacja rdzenia semantycznego;
- regularna analiza wyników w celu dostosowania strategii promocji.
Koszt promocji w wyszukiwarkach
Ogólnie rzecz biorąc, na koszt promocji SEO wpływają m.in.
- konkurencja w obszarze Twojej działalności, czy strony konkurencji są dobrze wypromowane;
- aktualny stan Twojego projektu, jego wiek, obecność sankcji ze strony wyszukiwarek;
- Konieczność modernizacji obiektu;
- Geografia Twoich usług lub sprzedaży.
Warto od razu zaznaczyć, że całkowity koszt prac SEO jest zazwyczaj dość wysoki, podobnie jak zwrot. Ale w końcu otrzymujesz najtańszy kanał ruchu na odwiedzającego, pod warunkiem, że zlecisz zadanie doświadczonym profesjonalistom. Ponadto, rezultaty osiągnięte dzięki SEO-promocji utrzymują się wystarczająco długo, nawet jeśli całkowicie przestaniesz działać w tym kierunku. Nie ma wielu rodzajów projektów, dla których wykorzystanie promocji SEO może być nieopłacalne, ale sumienny optymalizator po analizie zadania poinformuje Cię o tym i zaproponuje inne kanały pozyskania klientów dla Twojego biznesu.
Dodaj komentarz