Back to shit

Konstruktor stron internetowych – dobry dla biznesu czy zły dla biznesu?

Publish: 18/01/2023
Konstruktor stron internetowych – dobry dla biznesu czy zły dla biznesu?

Wśród marketerów panuje lekceważąca opinia na temat tworzenia stron internetowych na kreatorze stron. Z tego powodu nawet małe firmy zaczynają tworzyć unikalne strony internetowe, ale… nie ogarniają tego procesu do końca i nie uzyskują pożądanego efektu (brak jakości stron, brak ofert).

W tym artykule powiem Ci, dlaczego budowniczy stron internetowych – świetne rozwiązanie dla małych firm, które nie trzeba nieśmiało. Wyjaśnię również jakie kroki powinien podjąć marketer lub właściciel firmy przed, w trakcie i po rozwoju.

Konstruktor stron internetowych — dobry dla biznesu czy zły dla biznesu?Konstruktor stron internetowych — dobry dla biznesu czy zły dla biznesu?

Przejdźmy do sedna sprawy

Jeśli chodzi o kreatory stron internetowych, to najczęściej padają dwa argumenty:

  • To nie jest solidne.
  • To jest złe dla SEO

Na początek, kiepska samodzielnie napisana strona internetowa też nie jest solidna. A jeśli dodatkowo jest pełna błędów w zakresie UX-designu, to taką stronę lepiej zastąpić nawet konwencjonalnym landing page’em.

Ponadto, jeśli pracujesz w bardzo konkurencyjnej niszy, a następnie stworzyć ten sam “solidny” zasób, jak liderzy rynku, bez wielkich kosztów nie będzie działać. Jeśli więc prowadzisz małą firmę, to opcja wykonania strony za pomocą środków wydaje się najbardziej rozsądna.

Drugim argumentem, który można usłyszeć przeciwko budowniczym stron internetowych – jest to, że nie nadają się one do promocji w wyszukiwarkach ze względu na jednolitość elementów stron kodowych.

Ale w rzeczywistości ograniczenia dotyczące promocji w wyszukiwarkach dla takich stron nie. Roboty ocenią je tak samo jak resztę, czyli ważna będzie struktura strony, przydatna i ciekawa treść, masa linków (w skrócie).

A konkurowanie na tych parametrach z największymi graczami będzie bardzo trudne. Ale nie dlatego, że wybierzesz budowniczego stron, ale dlatego, że inwestują duże pieniądze w promocję – warto powiązać z tym sukces.

Konstruktorzy, wręcz przeciwnie, chętniej pomogą Ci w tej “walce”, bo są pozbawieni większości “dziecinnych” błędów wewnętrznej SEO-optymalizacji. Adresy kanoniczne, pliki robots.txt i sitemap – większość konstruktorów generuje automatycznie. Łatwiejsze będzie również dostosowanie strony do urządzeń mobilnych.

Czy strony internetowe na kreatorze stron internetowych mają więcej plusów czy minusów?

Rozprawiono się z uprzedzeniami. Teraz porozmawiajmy obiektywnie o zaletach i wadach stron internetowych tworzonych za pomocą konstruktorów.

Czy strony internetowe na kreatorze stron internetowych mają więcej plusów czy minusów?

Zalety strony na projektancie:

– Szybkość tworzenia stron internetowych. Stworzenie strony na podstawie szablonów można wykonać w 3 dni, przy unikalnym projekcie – około 2 tygodni.

– Rozwój bez budżetu. Jeśli używasz tylko standardowych funkcji, możesz obejść się bez pracy z kodem, a zatem bez usług programisty.

– Proste zmiany. Większość projektantów jest stworzona dla użytkowników bez doświadczenia w tworzeniu stron internetowych, mają intuicyjny interfejs, więc możesz wprowadzić dowolne zmiany, a nawet znaleźć “funkcje”, aby rozwinąć zasób.

– Wbudowane funkcje SEO. W ustawieniach strony będziesz mógł przepisać podstawowe meta tagi: title, description, URL. Do tego, jak wspomniałem wyżej, system sam stworzy niezbędne pliki techniczne dla robotów wyszukiwarek.

– Gotowe moduły do integracji z CRM i marketplaces. Szczególnie dużo opcji gotowych połączeń od popularnych projektantów. Jeśli wybierzesz jeden z nich, nie będziesz musiał wydawać pieniędzy na programistę.

– Nie musisz kupować hostingu i domeny. Jeśli nie masz własnej domeny, możesz skorzystać z tego, co oferuje projektant. Jest to istotna zaleta dla osób, które dopiero zaczynają promować swoją firmę poprzez marketing internetowy.

Wady konstruktorów stron internetowych:

– Zmiana powtarzających się elementów projektu na różnych stronach jest pracochłonna. To znaczy, że jeśli chcesz zmienić wygląd formularza wniosku, będziesz musiał go zmienić na wszystkich stronach. Nie ma jednego magicznego przycisku.

– Złożoność pracy z dużymi ilościami danych. Jeśli masz sklep internetowy z dużą ilością towarów – projektanci stron nie są dla Ciebie najodpowiedniejszą opcją.

Czy kreatory stron internetowych są dla początkujących?

Już na samym początku napisałem, że kreatory stron internetowych są świetnym rozwiązaniem dla małych firm. Nadają się dla początkujących przedsiębiorców, ponieważ konstruktor jest bardzo przystępny. Dotyczy to również właścicieli sklepów internetowych z niewielkim asortymentem.

Ale już “uznane” firmy nie powinny zapominać także o konstruktorach. Sprawdzają się w testach biznesowych, kiedy trzeba szybko i tanio sprawdzić hipotezę.

Jakie są rodzaje konstruktorów stron internetowych?

Wszystkich projektantów można podzielić na 2 duże grupy – z miesięcznym lub rocznym abonamentem oraz jednorazowym zakupem szablonu. W internecie można znaleźć dziesiątki przykładów jednego i drugiego.

Jakie są rodzaje konstruktorów stron internetowych?

Jednymi z najbardziej znanych projektantów pracujących na modelu miesięcznej subskrypcji są Tilda i inSales. Gotowe szablony stron internetowych są dostępne dla prawie każdego cms. Istnieją zarówno darmowe, jak i płatne.

Istnieje również duża liczba szablonów WordPress, właśnie na wszystkie okazje. Płatne szablony są wykonane bardzo wysokiej jakości. Po zakupie wystarczy umieścić go na swoim hostingu i wypełnić informacjami, wiele bloków wypełnia się metodą przeciągnij i upuść.

 

Dlaczego nie wystarczy wybrać kreatora stron internetowych do rozwoju?

Jeśli myślisz, że otworzysz kreator stron internetowych i zaczniesz tworzyć, to niestety, nie. Tworzenie strony internetowej nie zaczyna się od wyboru kreatora stron.

Dlaczego nie wystarczy wybrać kreatora stron internetowych do rozwoju?

Proces ten dzielimy na sześć etapów:

  1. Badanie biznesu, stron konkurencji, identyfikacja STP.
  2. Prototypowanie (stworzenie struktury strony).
  3. Projekt.
  4. Dopracowanie.
  5. Wdrożenie podstawowego SEO.
  6. Konfigurowanie formularzy i podłączanie systemów analitycznych.

 

  1. Zbadaj biznes, strony internetowe konkurencji

Marketerzy mają dość pisania, a nowicjusze czytania, ale i tak to powiemy: nie da się zrobić strony internetowej bez poznania biznesu.

Niezależnie od tego, jak na to spojrzeć, każde działanie marketingowe (strona internetowa, reklama, media społecznościowe czy blog) wymaga:

  • dokładnie zrozumieć specyfikę niszy, możliwe pułapki;
  • Poznaj sytuację konsumpcyjną swojego klienta i swojego produktu;
  • zbadać konkurencję, aby określić jej mocne i słabe strony oraz swoją przewagę konkurencyjną nad nią

Na podstawie tych informacji będziesz mógł stworzyć swoją unikalną propozycję sprzedaży, czyli USP. To jest to, co ujawniasz na swojej stronie internetowej poprzez tekst/zdjęcia/wideo/animacje i inne funkcje.

 

  1. Tworzenie struktury strony internetowej

Po pierwszym kroku będziesz wiedział, o czym chcesz mówić. Teraz musisz dowiedzieć się, jak to zrobić.

Najpierw trzeba schematycznie rozrysować zamierzoną strukturę stron serwisu. To będzie prototyp.

Struktura strony bezpośrednio zależy od naszych celów: jeśli chcemy zbierać zgłoszenia, będziemy dążyć do pokazania produktu/usługi i pozostawienia formularza kontaktowego/zamówienia; jeśli jest to strona będąca wizytówką firmy, będziemy mieli więcej bloków informacyjnych.

Najważniejsze w prototypowaniu jest zrozumienie potrzeb klienta i jego zachowań na stronie. Pomoże to uporządkować niezbędne funkcjonalności stron.

Zaletą projektanta jest to, że prototyp można “naszkicować” właśnie w nim, korzystając z podstawowych szablonów. Przyspieszy to późniejszą pracę projektanta, a tym samym zaoszczędzi Twój budżet.

Gdybyśmy mieli stronę opartą na odręcznym CMS-ie, to każdą stronę prototypowalibyśmy w specjalnym programie, takim jak Axure RP, a następnie każda z nich zostałaby wyrenderowana przez projektanta, po czym rozpoczęłyby się etapy układania, programowania i wdrażania.

Ostatnie trzy kroki są dość kosztowne w przypadku rozwoju na pełną skalę. Układ jest uproszczony na builderze (np. Zero Block w Tildzie), więc większość projektantów na rynku freelancerskim będzie potrafiła nie tylko zbudować stronę, ale i wykonać do niej samodzielnie napisane bloki.

 

  1. Opracuj projekt

Możesz spróbować samodzielnie sfinalizować projekt prototypu, ponieważ projektanci mają intuicyjny interfejs oraz mnóstwo szablonów i instrukcji. Jeśli przy tworzeniu prototypu nie zmieniłeś zbytnio wyglądu wybranego szablonu, być może wystarczy tylko zmiana kolorów.

Ale jeśli nawet podczas pracy z projektantem chciałeś dodać osobowość, możesz iść do projektanta na freelance.

Będzie miał dwie możliwości:

Dopracuj projekt prototypu bezpośrednio w projektancie.

Narysuj prototyp w programie Figma.

Wspomniałem o Figmie, ponieważ pozwala on na skopiowanie kodu i szybkie przeniesienie go do projektanta. Szczególnie jeśli chodzi o “tilda“.

Tilda łatwo integruje się z Figmą, a układ z Figmy można automatycznie importować do Zero Block za pomocą API Access token. Brzmi to skomplikowanie i żmudnie, ale w rzeczywistości jest łatwe i zdecydowanie warto. Sam konstruktor opisuje proces super szczegółowo i jasno, a my idziemy dalej.

 

  1. Wdrożenie podstawowego SEO

Ogólnie rzecz biorąc, strony wykonane na kreatorze stron internetowych same w sobie są dobrze indeksowane przez wyszukiwarki ze względu na strukturę, z sekwencyjnymi blokami na stronie, oraz fakt, że pliki robots.txt i sitemap.xml są generowane automatycznie.

Niemniej jednak pomożemy Ci poprawić wyniki w wyszukiwarce. Powiem ci, jak to zrobiliśmy na tilde. Jeśli masz inny konstruktor, zrób to samo w jego interfejsie.

– Nadaj stronom witryny tytuł i opis

– Napisz tagi H1, H2, H3

– Określenie czytelnych adresów stron (adresy URL odczytywane przez człowieka, znane również jako adresy URL odczytywane przez człowieka CNC)

– Pobierz ikonę strony internetowej do przeglądarki – favicon

– Napisz tekst alternatywny dla obrazów – alt tag

 

Wniosek

Marketer poznaje tajniki Twojego produktu i opracowuje prototyp;

Projektant tworzy unikalny projekt, który odzwierciedla koncepcję Twojego biznesu;

Copywriter pisze teksty z myślą o SEO, specyfice Twojego produktu i punktach bólu użytkowników.

Produkt końcowy różni się od tradycyjnej strony internetowej jedynie lokalizacją. Jego struktura, wygląd i treść są tak samo dobre jak samodzielnie pisane strony internetowe.

Dodaj komentarz

Previous article
Next article

Related news