Back to shit

Cyfryzacja sektora bankowego w Polsce

Publish: 13/05/2024
Cyfryzacja sektora bankowego w Polsce

W dobie wszechobecnej cyfryzacji, wykorzystanie IT stało się już dość powszechne we wszystkich sferach ludzkiego życia. Dotyczy to zarówno konsumpcji, jak i usług. To cyfryzacja niektórych branż sprawia, że proces konsumpcyjny i proces sprzedaży są wygodniejsze niż kiedykolwiek pozbawione zbędnych formalności i komplikacji. Sektor bankowy Polski nie jest tutaj wyjątkiem, ponieważ prawie wszyscy ludzie we współczesnym świecie codziennie są konsumentami usług bankowych. Niemniej jednak, przy tak ogromnym kręgu konsumentów, kluczową rolę odgrywała konkurencyjność. To wlaśnie ona zmusiła polskie banki do tego, by jako pierwsze przystąpiły do procesu digitalizacji swojej działalności, co za tym idzie cyfryzacji sektora bankowego w Polsce. Dowodem na to jest badanie firmy doradczej Deloitte, zgodnie z którym spośród 30 banków należących do liderów cyfrowych, 6 banków jest polskimi. Oprócz tego, warto podkreślić że digitalizacja sektora bankowego w Polsce ma szereg następujących etapów.

Tworzenie bezgotówkowych środków pieniężnych

Cyfryzacja sektora bankowego w Polsce rozpoczeła się z pierwszym i podstawowym krokiem, to jest utworzeniem pieniężnych środków bezgotówkowych. Historia ta rozpoczęła się na polskim rynku w 1990 roku poprzez utworzenie niezależnego centrum akceptacyjno-rozliczeniowego POLCARD. Wraz z pojawieniem się kart płatniczych bankowych wykorzystanie środków bezgotówkowych zaczęło zyskiwać ogromną popularność wśród ludności Polski z powodu takich możliwości, jak brak potrzeby ponownego obliczenia pieniędzy przy realizacji transakcji, w przypadku utraty karty bankowej pieniądze są zapisywane na rachunku, kontrola kosztów kart bankowych, przelewów z karty i innych.

Utworzenie sieci ATM – drugi krok do cyfryzacji sektora bankowego w Polsce

Cyfryzacja sektora bankowego

Bankomat jest zautomatyzowanym systemem oprogramowania, którego główną funkcją jest emisja oraz odbieranie środków. Jednak funkcjonalność bankomatów jest dość szeroka, z ich pomocą dokonujemy bezgotówkowych przelewów, spłacamy kredyty, łączymy i odłączamy różne usługi bankowe, łączymy elektroniczne portfele z plastikowymi kartami i wiele innych. Z raportu NBP wynika, że w drugim kwartale 2023 r. w Polsce znajdowało się: 21 787 bankomatów. Jednak już w ubiegłym roku nastąpił spadek liczby funkcjonujących bankomatów, a w ostatnich latach znaczny spadek obrotów pieniężnych. Co za tym stoi? Przed wszystkim stworzenie dobrej infrastruktury bankowosci online, ktorej to cyfryzacja sektora bankowego w Polsce jest na dzisiejszy dzien prawdziwym obliczem.

Stworzenie systemu bankowości internetowej

Bankowość internetowa jest systemem zarządzania rachunkami bankowymi przez Internet. Ciężko była by wyobrażalna cyfryzacja sektora bankowego w Polsce bez bankowości online. Dziś każdy polski bank oferuje własną ofertę bankowości internetowej, a zazwyczaj za darmo. To znaczy, każdy klient instytucji kredytowej zarejestrowanej w systemie będzie wykonywał następujące czynności:

Cyfryzacja sektora bankowego w Polsce

  • Opłata rachunków mieszkaniowych.
  • Otwieranie nowych kont.
  • Przelew pieniężny.
  • Kredyt online.
  • Utwórzenie kart płatniczych.
  • Analiza kosztów i przychodów.
  • Przelewy po numerze telefonu.
  • Opłata BLIK.

Jak widać, wprowadzenie technologii informatycznych w polskim sektorze bankowym przyczyniło się do doprowadzenia usług bankowych do zupełnie nowego poziomu. To, co było mało wyobrażalne 20 lat temu, to teraz codzienne życie. A więc, bez dwóch zdań, widać, jak szybko się rozwija, a jak pokazuje czas, wciąż trwa digitalizacja sektora bankowego w Polsce.

Dodaj komentarz

Previous article

Related news

Technologia przyszłości cyfrowa
    11/10/2023

    Technologia przyszłości cyfrowa

    W dzisiejszym świecie nie sposób nie zauważyć wpływu technologii cyfrowej na naszą codzienność. Od komunikacji i...

    Używanie QR-kodów w mediach społecznościowych: nowe możliwości dla marek
      14/12/2023

      Używanie QR-kodów w mediach społecznościowych: nowe możliwości dla marek

      W dzisiejszym świecie cyfrowym, znaczenie kodów QR w strategiach marketingowych marek dynamicznie rośnie. Te małe, kwadratowe...